De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Zwaartepunt van een piramide

de regen zegt: Delen met een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde.

Ik snap de logica daar niet in. Hoe komt het dat je van het tweede deel van de som de teller en noemer mag omdraaien?

Kun je mij een voorbeeld som geven zodat ik het snap?

Antwoord

Het basisinzicht dat je moet hebben is dat

(c/d).(d/c) = 1

en daar zal je het wel mee eens zijn denk ik. Deel nu beide leden door (c/d)

(d/c) = 1/(c/d)

Vermenigvuldig nu beide leden met (a/b)

(a/b)(d/c) = (a/b)/(c/d)

en draai voor de leesbaarheid misschien links en rechts even om

(a/b)/(c/d) = (a/b)(d/c)

Wat er nu staat is wat je aangetoond wou zien, toch?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Ruimtemeetkunde
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:18-5-2024